Digitale media en gokken
Digitale media en gokken

Samenvatting

Lees aan het einde van deze pagina meer over de methodewijziging.

Sociale mediagebruik

In 2023 is bijna negen op de tien leerlingen in het voortgezet onderwijs (87,2%) (bijna) dagelijks actief op sociale media. Bij 4,8% van alle leerlingen is sprake van problematisch sociale mediagebruik (lees meer).

Gamen

Bijna een derde (30%) van de leerlingen in het voorgezet onderwijs gamet (bijna) dagelijks, 41,1% doet dit 1-5 dagen per week. Bij 2,2% van alle leerlingen is sprake van problematisch gamen (lees meer).

Gokken

Van de 12- t/ 16-jarigen scholieren in het voortgezet onderwijs heeft 6,7% in het afgelopen jaar online gegokt voor geld, online sportweddenschappen worden het meest gespeeld (lees meer).

Verschillen tussen groepen

  • Geslacht: Meisjes zijn vaker (bijna) dagelijks actief op sociale media, terwijl jongens vaker (bijna) dagelijks gamen. Problematisch sociale mediagebruik komt ook vaker voor bij meisjes terwijl jongens vaker problematisch gamen. Ook hebben meer jongens dan meisjes in het afgelopen jaar een online gokspel gespeeld voor geld.
  • Leeftijd: Het gebruik van sociale media neemt geleidelijk toe met de leeftijd maar deze stijging is niet significant. Daarentegen neemt het percentage leerlingen dat dagelijks gamet af naarmate de leeftijd stijgt. Gokken voor geld komt vaker voor onder 16-jarigen dan onder 12-jarigen.
  • Schoolniveau: Vmbo-b/k-leerlingen zijn minder vaak (bijna) dagelijks actief op sociale media en gamen minder vaak (bijna) dagelijks dan leerlingen van andere schoolniveaus al zijn deze verschillen niet altijd significant. Vwo-leerlingen spelen minder vaak een online gokspel voor geld dan de andere schoolniveaus.
  • Herkomst: Het percentage leerlingen dat (bijna) dagelijks gamet of sociale media gebruikt is hoger onder scholieren met een Nederlandse herkomst dan onder leerlingen met een niet-Nederlandse herkomst.

Methodewijziging
In 2023 zijn er een aantal veranderingen geweest in de vragenlijst en de manier waarop deze is afgenomen. Dit kan invloed hebben gehad op de resultaten. De uitkomsten van 2023 en de vergelijkingen met eerdere jaren moeten daarom voorzichtig worden geïnterpreteerd (Lees meer).

Aanvullende informatie

Hoe te verwijzen

    Rombouts, M., Morren, K., van Dorsselaer, S., Tuithof, M., Monshouwer, K. Peilstationsonderzoek Scholieren 2023. Digitale media en gokken.
    .
    Geraadpleegd op: 05 july 2024. Trimbos-instituut, Utrecht.