Basisonderwijs
Basisonderwijs

Sociale mediagebruik en gamen

Op deze pagina beschrijven we hoeveel leerlingen van groep 7 en 8 in het basisonderwijs sociale media gebruiken of gamen. Ook beschrijven we of er verschillen zijn tussen jongens en meisjes en vergelijken we de cijfers met eerdere jaren. De cijfers worden niet vergeleken met het HBSC-onderzoek uit 2017 en 2021, omdat het HBSC-onderzoek alleen gaat over leerlingen van groep 8.

Op deze pagina:

Sociale mediagebruik

Bijna twee op de drie leerlingen van groep 7 en 8 (64,1%) gebruikt (bijna) dagelijks sociale media en een kwart van de leerlingen (25%) doet dit 1 tot 5 dagen per week. Hier zien we geen verschil tussen jongens en meisjes. Ruim één op de tien leerlingen (11,5%) gaat door met het gebruik van sociale media, terwijl dit problemen oplevert. Jongens geven dit iets vaker aan dan meisjes, maar het verschil is niet significant.

Het (bijna) dagelijks gebruik van sociale media is in 2023 toegenomen vergeleken met 2015 en 2019. Dit geldt voor zowel jongens als meisjes (zie hier de tabel).

Gamen

Bijna de helft van de leerlingen van groep 7 en 8 (45,2%) geeft aan (bijna) dagelijks te gamen en ruim twee op de vijf (42,1%) doet dit 1 tot 5 dagen per week. Aan de leerlingen die weleens gamen is gevraagd hoeveel uur per dag ze dit ongeveer doen. De helft van de leerlingen (50,0%) doet dit 1 uur of minder per dag. Bijna twee op de vijf leerlingen (37,5%) doet dit 2-3 uur en bijna een op de tien (9,9%) gamet 4 uur of meer per dag. Meer jongens dan meisjes gamen (bijna) dagelijks.

Het (bijna) dagelijks gamen is in 2023 toegenomen vergeleken met 2015 en 2019. Dit geldt voor jongens en meisjes, al is het verschil voor de jongens tussen 2019 en 2023 niet significant (zie hier de tabel).

Aanvullende informatie

Hoe te verwijzen

    Rombouts, M., Morren, K., van Dorsselaer, S., Tuithof, M., Monshouwer, K. Peilstationsonderzoek Scholieren 2023. Basisonderwijs.
    .
    Geraadpleegd op: 05 july 2024. Trimbos-instituut, Utrecht.